- Het verlengaanbod voor een vast energiecontract is vrijwel altijd duurder dan een nieuw jaarcontract bij een andere energieleverancier.
- De prijsverschillen kunnen oplopen van 152 euro tot 586 euro, blijkt uit onderzoek van financiële vergelijker Keuze.nl.
- Volgens de prijsvergelijker maken leveranciers vaak geen winst op een nieuwe klant en proberen ze dat via het verlengaanbod alsnog te realiseren.
- Lees ook: Dynamisch energiecontract wint terrein: 1 op 20 huishoudens kiest voor prijzen die constant bewegen
Het verlengen van je vaste energiecontract pakt vrijwel altijd duurder uit dan het sluiten van een nieuw jaarcontract bij een andere energieleverancier, blijkt uit onderzoek van financiële vergelijker Keuze.nl. Het verschil kan oplopen tot wel 586 euro.
Consumenten met een vaste energiecontract krijgen doorgaans zo’n twee maanden voor hun contract afloopt een verlengaanbod. Een nieuw jaarcontract bij dezelfde energieleverancier ligt volgens Keuze.nl vaak minimaal 152 euro hoger, dan als je overstapt naar een andere leverancier. “Leveranciers maken vaak geen winst op een nieuwe klant en via het verlengaanbod proberen ze dat daarna alsnog”, zegt energie-expert Geert Wirken van Keuze.nl daarover.
Zelfs het aanbod voor nieuwe klanten op de eigen site van leveranciers is vaak al goedkoper dan de verlengaanbieding die aan bestaande, vaste klanten voorleggen.
Eenmalige korting voor nieuwe klanten geldt niet meer bij verlenging vast energiecontract
Een belangrijke dat klanten bij verlenging van een jaarcontract duurder uit zijn, is het wegvallen van de “welkomstkorting” voor nieuwe klanten. Zo’n eenmalige korting die vaak voor een jaar geldt, wordt niet meer uitgedeeld bij verlenging van het contract. In jargon wordt de korting vaak de “cashback” genoemd.
"Wat ons opvalt is dat vrijwel alle leveranciers hun vaste klanten een veel lagere cashback geven of zelfs helemaal geen cashback, in vergelijking met hun aanbod voor nieuwe klanten via de eigen site of via prijsvergelijkers", legt Wirken uit. "Ook blijken de leveringstarieven bij een verlengaanbod soms hoger dan voor nieuwe klanten."
Voor het onderzoek heeft Keuze.nl het verlengaanbod voor verschillende situaties en gebruikersprofielen vergeleken met de goedkoopste jaarcontracten in de eigen energievergelijker en die van twee andere grote prijsvergelijkers.
Tussen de verlengaanbieding en een nieuw jaarcontract bij een andere aanbieder zijn de verschillen groter, naarmate het energieverbruik hoger ligt en als huishoudens zowel gas als stroom afnemen.